Bismillahir-rahmanir-rahim

-Zahvala Allahu dž.š. / Salavat na Muhammed a.s. / Iman / Islam

Braćo u vjeri,

O istoj temi govorimo, ako Bog da, i u današnjoj hutbi kao i u predhodnim. Znači, govorimo o primjerima porodičnih odnosa kroz Kur'an. U prošloj hutbi ukazali smo na značaj ostavljanja oporuke pred smrt i odlazak sa ovog svijeta, i to kroz primjer Ja'kub a.s.  On je na smrtnoj postelji brinuo za svoje potomke, svoju djecu, ne od čega će živjeti, koliko će im materijalnih bogatstava ostaviti, već u šta će vjerovati i šta će obožavati nakon očeve smrti. Ovim primjerom još jednom možemo se osvjedočiti da je roditeljska briga za djecom potrebna do smrti i da je dijete dijete sve dok ima i jednog roditelja živog. To opet podrazumjeva da se to isto dijete ponaša na način kako nalažu islamski principi ponašanja na relaciji dijete- roditelj, bez obzira koliko godina to dijete imalo. Zato ovaj kur'anski primjer trebamo češće uzimati u razmišljanje i povesti računa o njegovim porukama. Sledeći kur'anski primjer može nam itetako pružiti pomoć u pravilnom pristupu uzdizanja i izrastanja vlastitih porodica. Riječ je o primjeru iz doba Jusuf a.s., sina Ja'kub a.s., unuka Ishaka a.s. i praunuka Ibrahim a.s.  Ovo jedno vrlo interesantno kur'ansko kazivanje, prepuno pouka i to vrlo jasnih, i kao rijetko u Kur'anu detaljno opisanih. Sama činjenica da Časni Kur'an o ovom događaju detaljno govori, čak o onim, možda za nas nevažnim životnim stvarima, ali u biti to pokazuje koliko mi ne znamo, a koliko je mudrost Božija opširna i cjelokupnim životom prostrta, te koliko je ovaj događaja važan za buduće generacije da se pouče njime. Tako nalazimo govor o snu Jusuf a.s., zatim detalje o odlasku u igru sa braćom, boravku u bunaru, izbavljenju iz istog, životu na vladarevu dvoru, boravku u tamnici, spasu iz nje, učešću u upravljanju državom, susretu sa roditeljima i braćom. Sve su ovo događaji kojima se možemo okoristiti, pa ih u tom smislu i kazujemo. Uzvišeni Allah dž.š.  nam sve to predočava u jednoj cijeloj suri, dvanaestoj po redu u Kur'anu, koja nosi ime ovog Božijeg poslanika Jusuf a.s.  U njenim početnim ajetima se kaže:

الۤر تِلْكَ آيَاتُ ٱلْكِتَابِ ٱلْمُبِينِ * إِنَّآ أَنْزَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ * نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ ٱلْقَصَصِ بِمَآ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ هَـٰذَا ٱلْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ ٱلْغَافِلِينَ * إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِـأَبِيهِ يٰأَبَتِ إِنِّى رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِى سَاجِدِينَ * قَالَ يٰبُنَىَّ لاَ تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَىٰ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُواْ لَكَ كَيْداً إِنَّ ٱلشَّيْطَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ *

„Elif lam ra. Ovo su ajeti Knjige jasne. Objavljujemo je kao Kur'an na arapskom jeziku da biste razumjeli. Objavljujući ti ovaj Kur'an, Mi tebi o najljepšim događajima kazujemo iako prije nisi doista ništa znao. Kada Jusuf reče ocu svom: O oče moj, sanjao sam jedanaest zvijezda i Sunce i Mjesec, i u snu sam ih vidio kako mi se pokloniše. A on (Ja'kub, otac Jusufov) reče: O sinko moj, ne kazuj svoga sna braći svojoj, da ti ne učine kakvu pakost, šejtan je doista čovjeku otvoreni neprijatelj.“  (Jusuf: 1-5)

U početnim ajetima ove sure Uzvišeni Allah dž.š.  nam govori o Kur'anu, zašto je objavljen na arapskom jeziku, zatim nas polahko uvodi u događaje koji su lijepo izloženi kao najljepši događaji. Ovdje Dragi Allaha dž.š.  govori o „ahsenul kasasi“ – najljepšim kazivanjima da bi insanski razum naveo na razmišljanje o tim kazivanjima i da bi ljudi uzeli pouku iz istih. Potom prelazi na sami događaj pa nas obavještava da je Jusuf a.s., još kao dijete,  usnio san koji mu je bio čudan i nejasan. I normalno, pošto se u roditelju ima najveće povjerenje za sve,  taj san priča roditelju. Iz ovog možemo uočiti jednu lijepu pouku, mi kao roditelji, ali i djeca i omladina. Pogledajmo, dijete priča sa roditeljom o vlastitom snu. Velika poruka svima nama. Dijete o svemu treba upoznati svoje roditelje i o onom šta mu se dešava u javnosti, ali i u tajnosti. Ova vrsta otvorenosti je jako potrebna u komunikaciji roditelj- dijete. Zato je na roditelju obaveza da nađe vremena za svoje dijete, da ga sasluša, da njegovo dijete stekne povjerenje u svog roditelja, da shvati da mu je roditelj istinski i pravi prijatelj. Ali i samo dijete treba uviđati i shvaćati koliko mu je potreban roditelj kao oslonac u svemu. Treba shvatiti da bi bez roditelja veoma teško odrastao i adekvatnu podršku u svom životu nebi našao bez roditelja. Još jednom se upućujemo na ovaj događaj i pozivamo djecu i sve one koji roditelje imaju da nebi trebali imati nikakvih tajni prema roditeljima, da je vrlo važno da roditeljima sve kažu i od roditelja da traže savjet i hajr dovu. Ovo su vrlo važni momenti u našim životima. Hazreti pejgamber, Muhammed a.s.  u hadisu kaže:

لَيْسَ الْجِهَادُ اَنْ يَضْرِبَ الرَّجُلُ بِسَيْفِهِ فِى سَبِيلِ اللَّهِ  اِنَّمَا الْجِهَادُ مَنْ عَالَ وَالِدَيْهِ وَ عَالَ وَلَدَهُ فَهُوَ فِى جِهَادٍ  وَ مَنْ عَالَ نَفْسَهُ فَكَفَّهَا عَنِ النَّاسِ فَهُوَ فِى جِهَادٍ *

„Nije jedini oblik džihada da se čovjek sa oružjem u ruci bori na Allahovu putu, nego je i ovo džihad:

– pažnja prema roditeljima,

– briga o djeci i porodici,

– te brige o sebi, kako čovjek ne bi pao na teret drugima.“

I ovaj hadis upućuje roditelje na brigu o djeci i porodici, ali i djecu da brinu o roditeljima, te još jednom vidimo da tu treba postojati neraskidiva veza.

Pošto je Jusuf a.s.  ispričao san svom ocu, Ja'kub a.s.  reče sinu: „O sinko moj.“ Nije mu rekao o sine moj, već mu tepa i nježne, blage riječi upućuje, a sve kako bi i kroz to pokazao koliko je potrebno prema djeci biti obazrivo kako bi se zadobilo njihovo povjerenje. Potom ga savjetuje da svoj san ne kazuje braći svojoj, jer je Ja'kub a.s., kao Božiji poslanik, bio svjestan da je Jusufov san neka jaka i snažna poruka od Uzvišenog Allaha dž.š., a saznanje o tome može izazvati ljudsku sujetu, zavidnost, mržnju i mnoge druge životne teškoće. U komunikaciji sa drugima treba biti obazriv, pa nek je u pitanju i najbliža rodbina. Nekada i najdobronamjerniji razgovor može biti uzrokom narastanja pakosti (kako kaže Kur'an u ovom ajetu) od strane tog drugog kome govorimo. Neki ljudi nisu spremni da prihvate uspjeh drugog, i to je odmah vrlo pogodan teren za prokletog šejtana da ubaci sukob među njih. Zato dobro procjenimo kome ćemo kazivati ovakve i slične stvari. Potom Ja'kub a.s.  kazuje svom sinu jednu važnu životnu istinu koju roditelji trebaju kazati svojoj djeci da je djeca dobro i temeljito razumiju, a ona je:

„Šejtan je doista čovjeku otvoreni neprijatelj.“

Ove istine ljudi trebaju biti svjesni. Blago onom ko razumije poruke ovog ajeta, on će uvjek biti na oprezu od prokletog šejtana i njegovih došaptavanja. I onda imamo jedan vrlo interesantan ajet u kojem se kaže:

لَّقَدْ كَانَ فِى يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آيَاتٌ لِّلسَّائِلِينَ *

„U Jusufu i braći njegovoj nalaze se pouke za sve koji se raspituju.“  (Jusuf: 7)

O ovome nastavićemo, ako Bog da, govoriti u narednoj hutbi zašto baš Allah dž.š.  ovako kaže u ovom ajetu da se poukre nalaze onima koji se raspituju.

Molimo Dragog Boga dž.š.  da nas učvrsti na Njegovu putu. Neka su svi salavati  na  …….

AMIN!

Zijad ef. Čavčić

Petak, 10.11.2017. godine, gradska džamija Banovići