Bismillahir-rahmanir-rahim

Zahvala Allahu dž.š. / Salavat na Muhammed a.s. / Iman / Islam

Braćo u vjeri,

Današnjom hutbom, ako Bog da, završićemo govor o Jusufu a.s.  u okviru primjera porodičnih odnosa kroz Kur'an. Porodica Jusuf a.s.  se okupila u Egiptu, obistinio se Jusufov a.s.  san iz mladih dana i Jusufu a.s.  je Uzvišeni Allah dž.š.  dao dio vlasti i podučio ga tumačenju nekih snova. Pred kraj ove interesantne sure nalazi jedna dova vrlo važna i poučna za ljude. U toj Jusufovoj dovi se kaže:

رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِى مِنَ ٱلْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِى مِن تَأْوِيلِ ٱلأَحَادِيثِ فَاطِرَ ٱلسَّمَاوَاتِ وَٱلأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّى فِى ٱلدُّنُيَا وَٱلآخِرَةِ تَوَفَّنِى مُسْلِماً وَأَلْحِقْنِى بِٱلصَّالِحِينَ *

„Gospodaru moj, Ti si mi dao dio vlasti i naučio me tumačenju nekih snova! O Stvoritelju nebesa i zemlje, Ti si Zaštitnik moj i na ovom i na onom svijetu, daj da umrem kao musliman i pridruži me onima koji su dobri.“   (Jusuf: 101)

Izuzetno sadržajna i poučna dova. Posjedovanje vlasti i svega što ona sa sobom nosi kao i posjedovanje znanja da se može tumačiti san, jesu važna i značajna životna iskustva, ali i iskušenja. Kod oboga ovog od presudnog značaja je Božija pomoć i svjesnost o odgovornosti pred Uzvišenim Allahom dž.š.   Jusuf a.s.  je bio itekako svjestan težine preuzetog emaneta da ima dio vlasti i da zna, uz Božiju pomoć, dio nečeg što dolazi izvan ovog pojavnog svijeta, a tiče ga se. Zato je cijelim svojim bićem predao se Dragom Bogu dž.š., tražio je Božiju zaštitu na oba svijeta i da bude iskreno predan Allahu dž.š.  Bio je svjestan „moći“  koju mu je to znanje priuštilo, ali je još više bio svjestan da je Allah dž.š.  Stvoritelj nebesa i zemlje, Jedini Vladar, Moćni, Silni, koji mnogo oprašta a i strašno kažnjava. Svi mi u svojim životima imamo neka zaduženja i neke emanete, evo ova dova nam je svima potrebna da je što češće učimo i budemo svjesni značenja njene poruke. U toku govora o Jusufu a.s. u nekoliko navrata isticali smo spominjanje košulje. Ona je u ovoj suri tri puta spomenuta u tri različite uloge. Inače kada govorimo o košulji, trebamo imati na umu da se radi o odjevnom predmetu, a uloga odjeće u životu ljudi je višeznačna. Odjeća je odraz insanskog stida, a opet, stid igra vrlo važnu ulogu u životima vjernika. Da je to tako možemo uvidjeti iz kur'anskog ajeta koji govori o momentu kada su Adem a.s.  i hazreti Havaprevareni od prokletog šejtana:

„I na prevaru ih zavede (šejtan). A kad oni ono drvo okusiše, stidna mjesta njihova im se ukazaše i oni po sebi džennetsko lišće stavljati počeše.  Zar vam to drvo nisam zabranio?- zovnu ih Gospodar njihov, i rekao vam:Šejtan vam je, zbilja, otvoreni neprijatelj.“  (A'raf: 22)

Iz ovog ajeta vidimo da još od prvog čovjeka na zemlji odjeća je bila pokazatelj, ali i zaštitnik stida, te lijepe i jako potrebne osobine iz koje se rađaju, izgrađuju i vrše nadgradnju druge lijepe osobine. Znači, naša košulja jeste naša odjeća i ona pokazuje i štiti naš stid. Ona pokriva i naše srce, a ono je izvor i baza našeg unutarnjeg bića. Stid daje mjeru životu, tako da vjernički život nije ni pretjerivanje koje vodi u oholost, niti potcjenjivanje koje vodi u poniženje. Iz srca izviru naša djela i nije nevažno kakvom je ogradom ograđen taj izvor.  Košulja iz vremena Jusuf a.s.  u prvom spominjanju bila je u funkciji laži. Lažna krv na njoj trebala je da prikrije zlu namjeru i grijeh onih koji žele da naštete drugom, pa makar bili i najbliži u rodu. Mnogo je u različitim vremenima laži i pretvaranja. Međutim laži uvjek budu pokazane kao laži, odjeća pokaže istinu. Odjeća ne treba biti opterećena duhovnim onečišćenjem, jer neće ispuniti svoju ulogu. Laž opterećuje naše živote, čini ih nesigurnim, manjkavim i razornim po cjelokupno naše zdravlje. Odjeća laži je težak oklop na plećima onih koji nose takvu odjeću. Hazreti Muhammed a.s.  u hadisu kaže:

اِنَّ الصِّدْقَ يَهْدِى اِلَى الْبِرِّ وَ اِنَّ الْبِرَّ يَهْدِى اِلَى الْجّنَّةِ  وَ اِنَّ الرَّجُلَ لَيَصْدُقُ حَتَّى يُكْتَبَ عِنْدَ اللَّهِ صِدِّيقًا وَ اِنَّ الْكَذِبَ يَهْدِى اِلَى الْفُجُورِ وَ اِنَّ الْفُجُورَ يَهْدِى اِلَى النَّارِ  وَ اِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِبُ حَتَّى يُكْتَبَ عِنْدَ اللَّهِ كَذَّابًا *

„Iskrenost vodi dobru, a dobro vodi u Džennet. Čovjek, sve dok govori istinu, biće upisan kod Allaha među iskrene. Nasuprot tome, laž vodi grijehu, a grijeh u džehennem. Čovjek, sve dok laže, biće upisan kod Allaha kao lažac.“

Lažno predstavljanje nečega, pretvaranje i stvaranje lažne slike o nečem vrlo je opasno i za samog počinioca, ali i za druge.

Košulja u doba Jusuf a.s.  u drugom slučaju spomenuta je u kontekstu dokaza istine. Ona je pokazala ko je htio grijeh počiniti. I zaista, odjeća može biti dokaz istine o nečem. Mnogo je košulja u zadnjem ratu u našoj domovini pokazalo istinu kako je ubijen njen vlasnik. Mnogo je važno da se bude na putu istine i iskrenosti, te da se bude svjesno da se svako djelo bilježi i ništa Uzvišenom Allahu dž.š.  nije skriveno. Baš kako kaže kur'anski ajet:

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ * وَمَن يَعْـمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ *

„Onaj ko bude uradio koliko trun dobra vidjeće ga, a onaj ko bude uradio i koliko trun zla vidjeće ga.“   (Zilzal: 7, 8)

Od velike važnosti je da se shvati da sve može biti dokaz istine i da će sve istinu govoriti, makar i bilo bez usta i jezika.

I treće pominjanje košulje u suri Jusuf jeste u smislu lijeka. Košulja- odjeća kao lijek, takođe, ima svoju zapaženu ulogu u našim životima. Naša odjeća je lijek nama, kako tjelesni tako i duhovni. Naša odjeća štiti naše tijelo od prehlade i bolesti, stvara u nama osjećaj udobnosti ili nelagode, zavisno kakva je. Mnoge fizičke, tjelesne bolesti uzrokovane su zbog načina odjevanja i izgrađene svijesti o tome. Isto tako, nedovoljno izgrađena svijest u odjevanju nagriza stid u insanima i izlaže dotičnu osobu raznovrsnim opasnostima i po duhovno i unutarnje zdravlje. U tom smislu odjeću treba promatrati kao nešto što čuva naš karakter i ono što vjernik doista treba biti. Zato je dobro poslušati poruku sledećeg kur'anskog ajeta:

„O sinovi Ademovi, dali smo vam odjeću koja će pokrivati stidna mjesta vaša, a i raskošna odijela, ali odjeća čestitosti (bogobojaznosti), to je ono najbolje. To su neki Allahovi dokazi da bi se oni opametili.“   (A'raf: 26)

I posljednji ajet iz sure Jusuf nosi snažnu poruku svim generacijama:

„U kazivanjima o njima je pouka za one koji su razumom obdareni. Kur'an nije izmišljena besjeda, on priznaje da su istinite knjige prije njega objavljene, i objašnjava sve, i putokaz je i milost naroda koji vjeruje.“   (Jusuf: 111)

Iz ovih kazivanja treba velike pouke uzeti za sebe i svoje porodice.

Molimo Uzvišenog Allaha dž.š.   da nam podari snage i moći da shvatimo kur'anske poruke i da nam Časni Kur'an i sunnet hazreti Pejgambera budu vodilje u životu. Neka su najljepši salavati i selami našem dragom hazreti Pejgamberu, njegovoj porodici, ashabima i svima koji dini islam u srcima nose.

AMIN!

Zijad ef. Čavčić

Petak, 02.03.2018. godine, gradska džamija Banovići